Laadukkaat kotisivut – liiketoiminnan perusta

Kun itse lähdet etsimään jotain tuotetta tai palvelua, mitä teet? Tai jos haluat tietoa jostain yrityksestä, josta et aiemmin tiedä, mitä teet? Minä ainakin kaivan älypuhelimen taskustani ja googlaan asian. Yleensä katson ensimmäiset hakutulokset ja klikkaan niistä jotakin ensimmäisen joukossa olevaa, joka vastaa etsintääni. Mikäli päädyn sivuille, jotka näyttävät sekavilta tai vanhanaikaisilta, poistun sieltä lähes heti ja klikkaan hakutuloksistani jotain toista linkkiä. Luulen, että sinäkin toimit näin ja sadat, jotka etsivät yritystäsi, tuotettasi tai tarjoamaasi palvelua. Laadukkaat kotisivut ovat siis perusta liiketoiminnallesi, ne tavoittavat asiakkaasi 24/7. Miten laadukkaat kotisivut tehdään, seuraavassa mielestäni 5 tärkeintä asiaa.

5 tärkeintä laadukkaiden kotisivujen ominaisuutta

1.Ulkoasu

Ulkoasu antaa ensivaikutelman yrityksestäsi. Jos aiot uudistaa sivujasi tai luoda kokonaan uudet sivut, voit käydä katsomassa erilaisia kotisivuja ja kilpailijoidesi sivuja ja miettiä, mitä haluat ja mikä näyttäisi hyvältä. Sivuston värimaailma ja tyyli kannattaa miettiä sen mukaan, miltä haluat yrityksesi näyttävän ja millainen yrityksesi on. Etusivu on kotisivujesi tärkein sivu ja sieltä tulisi löytyä linkki kaikkiin tärkeimpiin sisältöihin. Siellä tulisi olla logo, yrityksen nimi, kuvaus yrityksen tarjoamista tuotteista tai palveluista sekä navigaatiopalkki. (Suomen hakukonemestarit.)

Mikäli yritykselle ei ole aiemmin suunniteltu logoa, kotisivuja uudistettaessa tähän on hyvä tilaisuus.

2. Sisältö

Kotisivujen sisällöstä tulisi löytyä tuotteet tai palvelut, joita tarjoat. Sisällön tulisi olla ajantasaista ja kielen selkeää. Päivitä sisällön tekstejä niin, että ne ovat aina ajan tasalla. Mieti, mitkä ovat ne tekijät, jotka erottavat tuotteesi tai palvelusi kilpailijoistasi ja painota niitä. Yhteystiedot tuli myös olla helposti löydettävissä, tätä asiakkaat arvostavat.

Sisällön laatimisessa kannattaa keskittyä hakukoneoptimointiin, jotta tuotteesi löytyvät google-haun kärjestä. Hakukoneoptimoinnin tärkeimpänä ominaisuutena on, että asiakkaat löytävät sivustosi. Google suosii hakijoiden kannalta kiinnostavaan ja oikeaan tietoon pohjautuvaa hakukoneoptimointia. Tässä avainsanat nousevat tärkeään rooliin. Google löytää vain niitä sivuja, jotka sisältävät haussa käytetyn hakusanan. Se järjestää haun tulokset sen mukaan, kuinka paljon kyseistä sanaa on sivulla painotettu ja kuinka tärkeänä se sivustoa pitää. (Poutiainen 2006, 146 ja 152.)

Mieti siis tärkeimmät avainsanasi ja käytä niitä eri muodoissa sivuillasi. Lisäksi panosta laadukkaisiin kuviin. Vanhan sanonnan mukaan: ”Kuva kertoo paremmin, kuin tuhat sanaa.”

3. Mobiiliystävällisyys

Älypuhelimien yleistyttyä kotisivujasi katsotaan entistä enemmän mobiilisti. Nykyaikaisten kotisivujen ehdoton edellytys on mobiilioptimointi. Se tarkoittaa, että sivustosi skaalautuvat ja näkyvät hyvin myös pienemmällä älypuhelimen ruudulla. Myös Google arvostaa mobiiliystävällisiä sivuja ja mobiilioptimointi vaikuttaa hakutuloksiin. Se on jopa ilmoittanut rankaisevansa sivuja, jotka eivät ole mobiilioptimoituja. Google haluaa, että hakijat saavat mahdollisimman hyviä, laadukkaita ja relevantteja hakutuloksia. (Muurinen 2016.)

4. Kotisivujen analytiikka

Miten sitten saat sivustollesi liikettä ja miten seuraat, kuinka paljon sivustollasi käydään? Yksi keino on laittaa sivustolle mahdollisuus tilata uutiskirje tai lähettää tarjouspyyntö. Toimivuutta voit seurata myös ilmaisella Google Analytics -työkalulla. Sivustollesi laitetaan koodin pätkä, jonka avulla sivustosi kävijöitä voidaan seurata. Kirjautumalla Google Analytics -palveluun, löydät monenlaista tietoa kävijöistä. Näiden tietojen perusteella voit vielä muokata sivujasi, jotta ne palvelevat entistä paremmin kohderyhmääsi.

5. Käytä apuna asiantuntijaa

Harvalla yrityksellä, varsinkaan pk-yrityksellä on osaamista ja mahdollisuutta tehdä kotisivuja itse. Tätä varten on alan ammattilaisia, jotka auttavat sinua nykyaikaisten ja laadukkaiden sivujen luomisessa. Voit tehdä itse ensin suunnitelman, minkälaiset sivut haluat ja miettiä sisällön. Näillä tiedoilla voit pyytää tarjouksen, vaikka useammaltakin nettisivujen tekijältä tai mainostoimistolta. Mieti, kuinka paljon sinulla itselläsi on mahdollisuutta jatkossa päivittää ja seurata sivustoasi ja mainitse tästä tarjouspyynnössä. Mikäli yritykselläsi on aikomus perustaa verkkokauppa, se on myös hyvä mainita sivustoja suunniteltaessa, jotta verkkokauppa on helppo liittää sivustollesi myöhemmin. Voit valita heti sellaisen kotisivujen palveluntarjoajan, jolta saat myös jatkossa verkkokauppapalvelut.

Asiantuntija auttaa sinua domainin varaamisessa, palvelintilan ratkaisuissa sekä julkaisujärjestelmän valinnassa.

Kirjoittanut:  Eija Kantonen, liiketalouden opiskelija, TAMK

Lähteet:

Muurinen, J. 2016. Digitaalinen markkinointi, www-sivujen merkitys.  Luettu 21.4.2018. http://www.kuulu.fi/blogi/digitaalinen-markkinointi-yritt%C3%A4j%C3%A4-huomioi-nettisivujen-merkitys

Poutiainen, R. 2006. 101 kysymystä ja vastausta Google-markkinoinnista. Karisto oy: Hämeenlinna.

Suomen hakukonemestarit. Lue tämä ennen kuin perustat kotisivut. Luettu 21.4.2018. https://www.hakukonemestarit.fi/blogi/lue-tama-ennen-kuin-perustat-kotisivut/